2. lähipäivä 27.2.13
Kontulan toimipiste Kontutie 1, aloitus luokka 251 klo 9:00
Agenda
Päivitys tähän päivään - opetuskulttuurin murros- Oppimisprosessin ja tvt:n sulauttaminen
- Oppimisprosessin suunnittelu – pedagogiset mallit apuna
- Aktivoiva opetus eri muodoissaan - avoimet oppiresurssit ja tehokkaat oppitunnit
- Avoin netti ja tarpeelliset taidot: käyttöehdot, tekijänoikeudet, tietoturva, netiketti
- Johdanto vertaiskehittämisen työtapaan ja autenttiseen oppimiseen
- Soveltaminen omaa opetukseen, oman / ryhmän opetuskokeilun valmistelu
Toinen koulutuskokonaisuus 27.2. klo 9-16
Päivitys tähän päivään - opetuskulttuurin murros- Oppimisprosessin ja tvt:n sulauttaminen
- Oppimisprosessin suunnittelu – pedagogiset mallit apuna
- Aktivoiva opetus eri muodoissaan - avoimet oppiresurssit ja tehokkaat oppitunnit
- Avoin netti ja tarpeelliset taidot: käyttöehdot, tekijänoikeudet, tietoturva, netiketti
- Johdanto vertaiskehittämisen työtapaan ja autenttiseen oppimiseen
- Soveltaminen omaa opetukseen, oman / ryhmän opetuskokeilun valmistelu
Klo 9:00 - 10:00
Ryhmätyöt: 5 ryhmätyötä, ensimmäisen kerran poissaolijat saavat aloitusohjausta- Rautakauppa someaikaan ja mitä tästä opimme
- Muutosvastarinta (2 ryhmää)
- Luopuminen osana uudistamista
- Somesuositukset (2 ryhmää)
- Mobiili oppiminen
klo 10:00 - kahvitauko
Johdanto Anne: Diasarja oppimisprosessin rakentamisesta verkkoon (tästä otetaan poimintoja, muutama ensimmäinen dia)Suositeltava katsottavaksi: Tarinallisuus oppimisprosessin rakentamisessa verkkoon. Linda Saukko-Rauta kertoo reilun vartin mittaisessa pedagogisessa tietoiskussa oppimisprosessin rakentamisesta verkkoon ja tarinallisuuden hyödyntämisestä (2012).
Lisävinkki: Pedagogiset mallit, Harto Pönkä 2013 diat 27-34
Kahvitauko - Lounas
Christian
ja Kenneth: Oppimisprosessi verkkoon: miten oppimisprosessi rakennetaan
Fronteriin, erilaisia vaiheita tukevat elementit.
Sosiaalinen
media ja koulun toimintakulttuuri: avoimuus, avoimet ympäristöt,
avoimet aineistot, kuinka suljettu oppimisympäristö ja avoimuus toimivat
yhteenLounas
Ryhmätöiden esitykset keskustellen
Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Anne diaesitys: Avoimet aineistot ja niiden hyödyntäminen
Tiiviisti tietosuihkut:
Tekijänoikeudet, käyttöehdot, tietoturva, netiketti
- Tekijänoikeudet opetuksessa -blogi http://www.opettajantekijanoikeus.fi/blogi/
- Kirja: Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen (2011). Opettajan tekijänoikeusopas.
- Tekijänoikeudet: Anne diasarja https://docs.google.com/presentation/pub?id=1nrXen32cDJsLmxfVQ85L3QUw1oblmNoZqt_kuDnc2qs&start=false&loop=false&delayms=3000#slide=id.i0
- Käyttöehdot: tekeillä oleva opas http://fi.flossmanuals.net/kirjoita/internet-palveluiden-kayttoehdot-opetuksessa/_info/ vanha (osin vanhentunut) opas Opetushallituksen sivuilla http://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/sosiaalisen_median_kayttoehdot_opetuksessa
- Turvallinen verkkoidentiteetti: Anne diasarja https://docs.google.com/presentation/d/1kRbWldFCmX9trpi7uuk-c-R6Pnm2qqdAj7C1xVS4GV8/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
- Netin etiketti https://docs.google.com/presentation/d/1Ojd_6c1OK9Xngijsm2p37oNvwdnKnQSgcgp17jtvrKc/present#slide=id.i0
- Sosiaalisen median opetuskäytön suositukset, OPH http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/perusopetuksen_jarjestaminen/sosiaalisen_median_opetuskayton_suositukset
Kahvi
Tästä eteenpäin:OmaProfiilin tulokset. (Kysely toistetaan koulutuksen päättyessä.)
- Vertaistyöskentely: miksi ja miten
- kirjaaminen joko paperilomakkeelle tai verkkolomakkeella (linkki jaetaan osallistujille).
- Apua avoimissa verkostoissa: Auttava käsi: kysy teknologian opetuskäytöstä:
- Facebook https://www.facebook.com/groups/avo.auttava/
- Google+ https://plus.google.com/u/0/communities/102064025077881373827
- Vinkkiverkko Ning http://vinkkiverkko.ning.com/group/auttavaksi
- Twitter: kirjoita viestiisi @auttava
Klinikka-aika: Omien projektien suunnittelu ja edistäminen. Työskentelyä ryhmissä ja kouluttajien opastuksella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.