Ensimmäisen koulutuspäivän ohjelma
Kontulan toimipiste Kontutie 1, aloitus luokka 251 klo 9:00- Koulutuksen käynnistäminen
- kouluttajien, koulutuksen ja ryhmän esittely: diaesitys koulutuksen yleisistä asioista
- lähtötilanne teknologian osalta (kysely)
- lähtötilanne aiempien kokemusten osalta (tarinat: lomake tai Fronterin aivoriihi)
- Tavoitteena toiminnallinen ja jokaisen omaan työhön sulautuva koulutus
- Fronter koulutuksen ympäristönä
- Avoimen verkon sisällöt (RSS) Fronteriin
- Katsaus tulevaan: opetusteknologian käyttö ammatillisessa koulutuksessa
- Verkon rooli, mobiili teknologia, digitaalinen lukutaito
- Työvälineitä (tarpeiden mukaan)
- Pikakatsaus: wiki purettuna osiin, käytön aloittaminen.
- Erilaisia suomalaisia opetuskäyttöön luotuja Wikispaces-wikejä.
- Taina Salonen (ruotsin opettaja Hämeenkyrö): Salosen sälät, vinkkejä opettajalta opettajalle Wikispaces-wikin käyttöön.
- Wikispaces-wikin perustamisopasteet, vanha, Anne Rongas: perusasiat toimivat suunilleen samoin, pieniä eroja uudessa versiossa.
- Facebook-käyttäjille
- Mobiili ammatillisella -ryhmään liittyminen ja muut kiinnostavat Facebook-ryhmät ja sivut.
- Johdanto osaamiskartoitukseen eli OmaProfiiliin ja lomakkeen täyttäminen
- Ope.fi-taitotasot
- Oman työyhteisön tvt-osaaminen, tarpeet ja kokonaisuuden jäsentäminen (tuotetaan yhteiseksi kuvaksi, ensisijaisten oppimistavoitteiden asettaminen yksin ja yhdessä)
- Open Päivityksen avulla eteenpäin
- Vertaistyöskentely vie tuloksiin
- Hyviä kokemuksia aiemmista ammatillisista Open Päivityksistä
- Johdanto etätehtävään, oman tai ryhmän reflektointipaikan perustaminen
ETÄTEHTÄVÄT
- OmaProfiili osaamisen kartoittaminen: täytä Kaisa Honkonen-Ratisen sähköpostilla lähettämän ohjeen mukaan linkin takana oleva OmaProfiili-kartoitus. Kouluttajat saavat tulokset käyttöönsä, Tuloksia käsitellään luottamuksella.
- Reflektio ensimmäisestä koulutuskokonaisuudesta: Merja Sjöblom laittaa ensimmäisen lähipäivän palautekyselyn sähköpostilla. Palaute koostetaan koulutussuunnittelua varten sekä palautteeksi Opetushallitukselle.
- Oman Open Päivitys -projektin kohde: Mitä asioita haluasit oppia? >>Kerro oma pohdintasi Fronteriin keskustelualueelle.
- Mieti ensin pitkällä tähtäimellä, mitä uutta haluaisit tuoda omaan opetukseesi tai työhösi muuten.
- Ota sitten lähiajan tavoite. Pienikin oma toteutus riittää.
- Millaista oppijan toimintaa haluat saada aikaan?
- Millaisia pedagogisia tavoitteita haluaisit toteuttaa (esimerkiksi oppijoiden motivointi, ohjaaminen, yhteisöllinen työskentely tms.).
- Mieti alustavasti, millaisissa tilanteissa voisit esitellä koulutuksen loppuvaiheessa oppimaasi. Voisitko ottaa jonkun kollegan omaan projektiisi mukaan vierestä seuraamaan tai tekemään yhteistyössä. (Vertaisoppiminen, vertaistyöskentely.) Voit vaikka varata aikaa johonkin sopivaa tilaisuuteen maalis-huhtikuussa.
Seuraavaan kertaan / omatoimiseen tutustumiseen
- Opettajan / ohjaajan roolin muutos.
- Aktivointi, motivointi ja ryhmädynamiikka opetusteknologian avulla.
- Verkon hyödyntäminen: vaatimukset oppijalle Petri Lounaskorpi erittelee asiaa (minuutit 17:00 - 20:35)
- Hyvät käytänteet ja pelisäännöt teknologian käytössä
- Laadun kehittäminen
- Pedagogiset mallit selkärankana: case Pintakilta ja projektioppiminen
- Ohjaaminen, opettaminen ja verkkotyöskentelyprosessien jalostaminen: case Pintakilta teoriaopintojen pelillistäminen, sulauttaminen työsalityöskentelyyn
- Opettajien yhteistyö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.